tirsdag den 28. juni 2011

Søgemaskineoptimering

I modsætning til søgemaskineoptimering, er søgemaskineminimering udtryk for de ting, som du UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER må gøre i forbindelse med søgemaskineoptimering. Søgemaskineminimering er altså medaljens bagside. Udtrykket søgemaskineminimering blev set for førstegang hos hjemmesidedesignfirmaet Lejdinhjemmeside.dk, der anvendte udtrykket til at definere de en række punkter og problemer omkring søgemaskineoptimering, der generelt krævede opmærksomhed.

For at undgå søgemaskineminimering skal du være opmærksom på at du ikke:
1.       Bruger irrelevante søgeord i mete tags, title tags eller lignende
Dette er vigtigt fordi din hjemmesides søgeord bliver brugt til at definere hjemmesidens indhold. Du skal altså IKKE anvende bestemte søgeord, blot fordi du får mange hits på google, yahoo, bing osv.
2.       Linker til irrelevante eller ”dårlige” hjemmesider
Søgemaskinerne tager det generelt ikke pænt, hvis de tror, at du prøver at lede deres brugere på afveje. Du skal derfor sørge for, at du kun linker til relevante og ”ordentlige” hjemmesider. Du bliver vurderet i forhold til de venner du vælger dig.

3.       Skriver for lange title tags
Google læser kun de første 67 tegn i et title tag, og du bør derfor ikke skrive mere end dette.

4.       Benytter i ustabil server
Hvis søgemaskinerne ikke kan få adgang til de informationer der ligger på din hjemmeside, kan det få konsekvenser for din ranking. Du skal altså ikke finde du i at din side ligger på en ustabil server. Søgemaskinerne går meget op i at levere gode oplevelser til brugerne, og de vil derfor ikke give dem ”dårlige” links.

5.       Benytter Duplicated Content
Duplicated Centent er når den samme tekst benyttes flere forskellige steder på din hjemmeside, eller er kopieret direkte fra andre steder på nettet.

6.       Lader hjemmesiden ligge hen
Friske og levende hjemmesider bliver ranked højere end ”døde” hjemmesider, idet søgemaskinerne antager, at hjemmesider der opdateres ofte også vil have den mest relevante og brugbare information til brugeren.

7.       Tror at søgemaskinerne er dumme!
Hvad vil det koste dig at blive smidt ud af Google? Du skal ikke tro at søgemaskinerne er dumme! Søgemaskineoptimering er kun et værktøj til at opnå en bedre placering på søgemaskinerne, men det kan ikke erstattet godt, gammeldags reelt indhold. Hvis du overdriver din søgemaskineoptimering, bliver det hurtigt til søgemaskineminimering. Alt med måde!

8.       Bliver for teknisk
Din side skal søgemaskineoptimeres til de søgeord og udtryk som du bruger på din hjemmeside i øvrigt. Du skal dog huske på hvem det er du skriver til. Forstår brugerne af din hjemmeside hvad det er du taler om, eller skriver du alene til fagfolk? Husk på, at hvis du kun bruger fagudtryk, så får du færre besøgende på din side, simpelthen fordi nogen jo skal søge på netop de fagudtryk inden de finder din side.

9.       Linker uden relevant ankertekst!
Dine links skal fortælle noget om hvad du linker til. Links skal altså ikke skrives med ”klik her” eller ”læs mere”. Anker teksten skal sættes til et ord eller et udtryk i teksten.


Eksempel på et rigtigt link:

”Du kan læse mere om inkasso

Eksempel på et forkert link:

” Vil du vide mere om søgemaskineoptimering? Klik Her!”


Ingen kommentarer:

Send en kommentar